• Nadi Bangi

Mengenali Indonesia Di Indonesia Festival.

Oleh : Fathur Rezky Zuliyus

Penyunting: Haswendren Bala


BANGI 24 Nov - Indonesia Festival merupakan salah satu agenda tahunan divisi seni budaya Persatuan Pelajar Indonesia (ppiUM), yang akan menampilkan pelbagai seni budaya pada 16 November 2019 baru- baru ini.


Indonesia Festival bertujuan untuk mempromosikan dan meningkatkan kesedaran mengenai kepelbagaian budaya Indonesia serta pelbagai bahasa bagi pelajar-pelajar antarabangsa.


"Sebagai pelajar Indonesia adalah kewajipan kita untuk menunjukkan keragaman budaya negara kita dan diharapkan dapat diketahui di seluruh dunia” kata Alma Atsila, 19, Pengarah Indonesia festival.


Persembahan yang ditampilkan adalah Tarian Saman dari Aceh, Tarian Radai dari Minangkabau dan persembahan utamanya adalah drama teater Tenggelam Kapal Van Der Wijck yang diambil daripada novel Buya Hamka.


Selain itu festival ini juga mengadakan bazar makanan yang dipelbagaikan dengan makanan berasal dari Indonesia seperti siomay, batagor, bakso, wedang jahe, Bajigur, sangpisang.


Festival tahun ini juga menyediakan permainan untuk menghiburkan pengunjung dan sekaligus memperkenalkan permainan-permainan dari Indonesia seperti kelereng dan bola bekel.


“Indonesia Festival sangat baik untuk dijalankan kerana kita dapat memperkenalkan budaya kita kepada negara-negara lain”, kata Faza Arsa yang merupakan salah seorang pengujung.


"Setiap negara memiliki budaya tersendiri, sebagai warganegara Indonesia saya tidak tahu semua budaya di Indonesia. Dengan festival ini, saya dapat meningkatkan pengetahuan saya tentang budaya negara", kata Muhammad Yusuf salah seorang pengunjung Indonesia Festival.


Festival ini disambut meriah dengan kehadiran pengunjung seramai 500 orang dan telah memberikan pendedahan tentang budaya yang ada di Indonesia terutamanya kepada para pelajar antarbangsa.

13 views0 comments

Related Posts

See All