• Nadi Bangi

Bolehkah Teknologi Menggantikan Manusia?

Oleh: Fathur Rezky Zuliyus

Penyunting: Deliyana Darwes



Sumber: Google

Jika kita mengikuti perkembangan teknologi dunia, kita akan tahu bahawa dunia sekarang sedang bergerak ke arah masa hadapan. Dinamik dunia dikhabarkan setiap hari terutamanya perkembangan sains dan teknologi.


Kecanggihan teknologi yang berkembang dengan pesat dan pantas membuatkan manusia mula bimbang tentang ketersediaan pekerjaan di masa hadapan. Dunia secara meluas kini dianggap berada pada puncak revolusi perindustrian keempat, dengan mesin yang dapat melakukan banyak tugas berbanding manusia, dan mungkin lebih baik.


Teknologi kini membenarkan kita mengetahui tentang keadaan semasa dunia tanpa kita perlu berada di tempat tersebut, dengan kata lain dunia kini tanpa sempadan. Teknologi maklumat seperti emel dan media sosial khususnya membolehkan maklumat disebar luas hanya selepas beberapa saat dimaklumkan. Acara sukan kini boleh dinikmati secara langsung melalui peranti swasta di mana-mana sahaja melalui telefon pintar. Hal ini disebabkan oleh kemajuan teknologi, terutamanya teknologi maklumat dan komunikasi.

Revolusi pada masa hadapan menjanjikan kecekapan dalam perkhidmatan yang lebih mudah dan pantas membawa kepada kehilangan pekerjaan dalam skala yang besar. Perubahan ini akan dapat dilihat sejajar dengan perubahan kemajuan teknologi pada masa akan datang.


Tidak perlu kita lihat jauh ke negara luar, di Malaysia misalnya, kakitangan dipondok tol digantikan dengan mesin Touch ‘N Go, pekerja buruh di kilang-kilang digantikan dengan mesin automatik dan sebagainya.


Bahkan sekarang syarikat automotif dan penyimpanan energi, Inc. Tesla telah berjaya membuat kenderaan tanpa pemandu dan sekarang sedang dalam proses mengembangkannya lagi. Perniagaan dalam talian, Amazon, sedang melaksanakan sistem kawalan untuk gudang penyimpanan gergasi dan gudang automatiknya dan merancang untuk menghantar pakej pesawat tanpa pemandu. Terdapat banyak lagi contoh nyata yang ada di sini dan ini adalah bukti bahawa sesungguhnya teknologi akan mula mengambil alih pekerjaan manusia.


Dengan internet atau aplikasi, pengguna tidak lagi perlu datang ke syarikat pelancongan untuk membeli tiket kapal terbang, hotel, dan pengangkutan. Kini, semuanya boleh dilakukan dihujung jari secara dalam talian. Banyak laman web dan aplikasi yang dipercayai membantu pengguna membeli pelbagai hal, termasuk tiket, hotel dan menyewa pengangkutan. Pekerja pelancongan mungkin tidak lagi diperlukan pada masa hadapan.


Ahli ekonomi baru-baru ini mendakwa bahawa pada tahun 2030, dalam 20 juta pekerjaan akan diambil alih oleh robot. Satu kajian terbaru dari Oxford Economics menyatakan, dalam 11 tahun akan ada 14 juta robot yang digunakan di China. Pada tahun 2030, lebih daripada 1.5 juta pekerjaan di Amerika Syarikat (AS) akan digantikan oleh robot, manakala di negara-negara Kesatuan Eropah sekitar 2 juta (merdeka.com).


"Sebagai hasil robotisasi (istilah untuk dominasi robot dalam pelbagai aspek kehidupan), berjuta-juta pekerjaan akan hilang, terutamanya di bahagian yang tidak memerlukan kemahiran khusus. Ketidaksamaan pendapatan akan meningkat," jelas seorang penyelidik (merdeka.com)


Akibatnya, manusia perlu menyesuaikan diri dengan perubahan jangka panjang sebelum mereka dapat mencapai titik normal.


Kebimbangan mengenai peluang pekerjaan yang semakin mengecil kerana kemunculan teknologi, pendapat tersebut ditolak oleh syarikat penyelidikan pasaran yang dikenali sebagai Forrester. Mereka meramalkan masa hadapan yang lebih positif di mana teknologi itu akan mewujudkan pekerjaan untuk mengimbangi kerja manusia yang hilang.


Transformasi kerja melalui korelasi antara manusia dan mesin adalah unsur yang paling menarik. Walau bagaimanapun, ekonomi di mana manusia dan teknologi bekerja bersama-sama masih akan mewakili revolusi dan tidak ada yang perlu ditakuti.


Tidak ada yang tahu apa yang akan berlaku dengan teknologi yang semakin berkembang pada masa yang akan datang. Tetapi satu perkara yang pasti, teknologi akan terus berkembang dan mungkin pada satu ketika, pekerjaan tidak lagi dicipta oleh manusia, tetapi mesin.


Kesimpulannya, penulis berpendapat bahawa kemajuan teknologi yang kita rasakan sekarang tidak akan menggantikan pekerjaan manusia malah teknologi sebenarnya membantu dan mempermudahkan aktiviti manusia. Oleh yang demikian, adalah lebih baik untuk manusia dan teknologi untuk wujud bersama. Ini adalah kerana teknologi diperlukan untuk mengembangkan peradaban manusia dan dunia.

212 views0 comments