top of page
  • Writer's pictureKiranraj Perupathy

Pengaruh Animasi Jepun Dalam Dunia Moden

Penulis: Kiranraj Perupathy

Penyunting: Nurnabila Huda Subandry

Sumber Foto: Anime Expo


Dunia moden kini dipengaruhi oleh anime (animasi Jepun) sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Watak-watak seperti Josuke Higashikata dari anime JoJo's Bizarre, Uzumaki Naruto dari Naruto Shippuden dan sebagainya. Anime telah memberi impak yang signifikan kepada dunia melalui gaya, fesyen, masakan, budaya dan seni mereka.

Perkataan anime ialah singkatan daripada perkataan animasi. Frasa ini digunakan untuk menerangkan semua bentuk animasi di Jepun. Selama bertahun-tahun, anime dicipta di Jepun dan ia mempunyai estetika tersendiri yang meluas kepada jalan cerita, idea dan konsep. Ia telah mengumpulkan berjuta-juta peminat di seluruh dunia sejak empat puluh tahun yang lalu dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa lain. Menurut Review Moose, anggaran menunjukkan bahawa antara 40% dan 60% penduduk dunia terlibat dalam tontonan pasif atau aktif kandungan anime.

Minat orang ramai terhadap Jepun sebagai sebuah negara telah berkembang akibat anime . Anime merupakan sebab peningkatan minat dalam mempelajari secara menyeluruh, termasuk bahasa, seni mempertahankan diri, muzik dan masakannya.

Keupayaan anime untuk berkembang bersama-sama dengan penontonnya dan perwakilan emosi manusia yang menarik dan berwarna-warni adalah sebab utama mengapa ia dapat menonjol, kekal terkini dan popularitinya berkembang dari semasa ke semasa.

Anime telah membuktikan bahawa ia menarik bagi individu dari semua peringkat umur dan bukan hanya untuk golongan muda. Apabila berkait dengan penghasilan kandungan, anime tidak mempunyai had.

Menurut Arivalahi Annadurai, 23, College of Law, Government and International Studies (COLGIS), Universiti Utara Malaysia, peminat tegar anime mengatakan perkara pertama yang datang di minda anda ialah anime adalah kartun tetapi tidak, anime merujuk secara eksklusif kepada animasi dan sentiasa memberi inspirasi kepada penonton mereka untuk berfikir di luar kotak untuk mencipta sesuatu yang baharu.

Anime mempengaruhi fesyen

Anime dan fesyen mempunyai hubungan yang rapat. Pakaian yang dipaparkan dalam anime adalah unik, baharu dan bergaya seperti watak Josuke Higashikata dari anime JoJo's Bizarre yang dicontohi oleh peminatnya seperti gambar tersebut.


Sumber Foto: Internet Pitstop

Menurut Muhammad Lutfi Bin Azman, 22, Sains Gunaan, UITM, peminat tegar anime mengatakan pakaian yang menarik untuk dicuba. Beliau mengatakan selepas menonton anime, orang ramai juga ingin memakai pakaian yang unik.

Menurut Arivalahi Annadurai pula beliau mengatakan anime biasanya memiliki ciri khas gambar yang berwarna-warni dan yang paling mencolok adalah jenis gambar mata para karakter anime biasanya memiliki mata yang besar serta warna rambut yang beraneka ragam bentuk dan warnanya. Hal ini demikian kerana anime lebih mengambil perhatian dari kalangan remeja.

Ramai individu akan berpakaian seperti watak anime kegemaran mereka, terutamanya semasa acara anime seperti Comic Fiesta.

Anime mempengaruhi makanan

Sumber Foto: Animated times


Dalam anime, makanan sentiasa kelihatan lazat. Orang ramai tertarik untuk mencuba hidangan selepas melihat karakter kegemaran mereka memakan makanan seperti ramen di gambar tersebut.

Menurut Arivalahi Annadurai, beliau mengatakan makanan-makanan yang sering muncul dalam anime juga mempengaruhi makanan yang diambil oleh peminatnya. Salah satu hidangan yang paling umum muncul di anime adalah ramen, yaki, omurice dan sebagainya. Makanan-makanan ini mempengaruhi golongan peminat anime untuk mencuba makan. Oleh itu, ramai peminat anime tertarik kepada makanan-makanan yg muncul di anime.

Dengan cara ini, anime telah menimbulkan minat terhadap masakan Jepun. Orang ramai ingin belajar cara membuat makanan Jepun seperti ramen, omurice dan sup miso di rumah selain memakannya.


Banyak hidangan Jepun telah diperkenalkan kepada media Barat berkat populariti siri anime. Malah anime, yang tertumpu terutamanya pada aksi dan pengembaraan, secara tidak sengaja membantu mempopularkan beberapa makanan. Animator Jepun menggunakan pelbagai teknik, daripada grafik yang memikat kepada kepentingan di sebalik makanan istimewa ini, untuk menarik penonton ke dunia makanan tiga dimensi ini.

Anime mempengaruhi seni

Budaya Jepun dan pelbagai bentuk kreatif telah mendapat populariti berkat anime. Ramai individu muda bercita-cita untuk belajar seni mempertahankan diri selepas melihat anime. Selain itu, mereka belajar bahasa Jepun. Bukan itu sahaja, anime telah menggalakkan ramai artis untuk mempelajari seni kaligrafi dan seni anime. Peminat mula melukis watak Saitama, Genos dan sebagainya dari anime One Punch Man seperti yang berikut.


Sumber Foto: MyAnimeList


Menurut Arivalahi Annadurai, peminat tegar anime, beliau mengatakan dari anime, peminat mungkin dapat belajar serba sedikit tentang budaya Jepun tidak kira apa anime yang mereka tonton sekalipun, dan jika mereka menonton versi subbed anime (versi dalam bahasa Jepun dengan sarikata Bahasa Inggeris),mereka juga boleh belajar frasa dan perkataan tunggal dalam bahasa Jepun.Selain itu, banyak rancangan anime mempunyai gaya seni tersendiri yang menggabungkan warna dengan cara yang kreatif dan indah. Kajian juga ada mengatakan dengan terdedah kepada semua warna-warna ini dengan kerap boleh memberi kesan positif terhadap mood mereka.

Menurut Muhammad Lutfi Bin Azman, beliau mengatakan kadang kala anime menunjukkan seni-seni yang menarik yang ade di negara Jepun

Kesan positif anime pada kedua-dua budaya Jepun dan dunia pada umumnya. Akibatnya, budaya telah dapat mengatasi prasangka dan halangan kaum, menghasilkan lebih banyak kepelbagaian dan toleransi.

76 views0 comments
Nadi Bangi Banner Post (3).png
bottom of page